Pilates, formål og principper

Pilates for krop og sjæl

Pilates er en træningsform, hvor du primært træner kroppens kernemuskulatur, dvs. de dybe mave- og rygmuskler samt din bækkenbund.
Disse muskler sørger i store træk for at holde dig oprejst og sikrer, at dine indre organer bliver holdt på plads.  Når din kropskerne er stærk, vil du derfor opleve en forbedret kropsholdning og større udholdenhed. Ofte kan ryg- og lændesmerter forårsaget af svage mavemuskler, hvilket Pilates i høj grad modvirker.

Fleksibilitet, smidighed og balance er vigtige elementer i forhold at kunne bevæge kroppen frit og naturligt. Stillesiddende arbejde og inaktivitet har måske gjort kroppen stiv og ubevægelig og mange dagligdags gøremål er måske blevet besværlige? Når kroppens fleksibilitet og smidighed er god, bevæger du dig mere frit og afslappet, og når muskler og sener er smidige og bevægelige minimeres risikoen for skader, fx. på grund af overanstrengelse.

Din balance har stor betydning for, at du ikke snubler eller falder på ujævnt terræn med risiko for skader. Jo stærkere din kropskerne er, des bedre er du i stand til at holde balancen.

Den gode og effektive vejrtrækning er også en stor del af Pilatestræningen. Du bliver - populært sagt - "bedre til at trække vejret" fordi du lærer at trække vejret dybere. Den gode
vejrtrækning øger din evne til at optage ilt og nedsætter niveauet af stresshormoner i din krop. Du vil opleve, at du føler dig mindre anspændt og at dit humør og dit energiniveau stiger.

Vi træner både stående, siddende og liggende og bruger forskelligt udstyr undervejs, fx. redondobolde, elastikker og vægte.
Timen afsluttes altid med afspænding og let meditation. Dette sikrer at du får det fulde udbytte af træningen og går herfra med ro i krop og sjæl. Du bliver stærk, energisk og glad.






Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk